Εισήγηση στην ημερίδα των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων Κινήσεων Συσπειρώσεων Εκπαιδευτικών ΠΕ - ΔΕ (Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014)
Του Γιώργου Κ. Καββαδία
ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ - ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ
- Ο διπλός ρόλος της αξιολόγησης των μαθητών: επιλεκτικός - ιδεολογικός
- Μύθοι και πραγματικότητα για τις εξετάσεις - την καρδιά της αξιολόγησης των μαθητών- και το ρόλο τους
- Η κυβερνητική πολιτική και ο εξεταστικοκεντρικός χαρακτήρας του σχολείου
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο εξεταστικοκεντρικό σχολείο και η αναίρεση του παιδαγωγικού του ρόλου
- Πώς συνδέεται η αξιολόγηση των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αυτοαξιολόγηση
- Τι να κάνουμε: στο δρόμο του αγώνα και της αντίστασης
Πέρα από τους ευφημισμούς του κυρίαρχου λόγου περί αξιολόγησης η αλήθεια είναι ότι οι μηχανισμοί ελέγχου μαθητών και εκπαιδευτικών ή η αξιολόγηση, όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, δε λειτουργούν αυτόνομα, αλλά συνδέονται, προσδιορίζονται από το υφιστάμενο εκπαιδευτικό και κοινωνικό σύστημα. Με άλλα λόγια, η κατ' ευφημισμόν αξιολόγηση αποτελεί το μέσο για να επιτελέσει το σχολείο το διπλό του ρόλο: (α) τη διευρυμένη αναπαραγωγή των κοινωνικών τάξεων και (β) την εγχάραξη της κυρίαρχης ιδεολογίας.